Când m-am angajat prima dată, pe o poziţie de asistent de marketing, mi-aş fi dorit să fi găsit o astfel de carte care să-mi explice simplu şi sincer care sunt paşii, termenii şi situaţiile cu care te poţi întâlni în acest domeniu. Mai apoi am aprofundat designul grafic şi mult mai târziu, publicitatea. Şi în cazul acestor domenii am găsit prea puţină informaţie care să mă ajute, realmente. Am găsit biografii ale unor pionieri din publicitate, am găsit portofolii şi tutoriale pentru design grafic, am găsit manuale de marketing greoaie, scrise de experţi. Cine nu a auzit de Philip Kotler şi de a sa carte de marketing? Cine nu a auzit de Ogilvy şi „Despre publicitate”? Cine nu a ţinut în mână un almanah Logo Lounge? Ei bine, toate aceste cărţi te ajută şi recomand să fie citite oricând, în orice moment al carierei. Mie însă mi s-a parut că, pe de o parte, unele erau prea „pentru experţi”, altele cu prea multe subînţelesuri. La un moment dat chiar mă gândeam că „meseria” de publicitar este o artă pe care nu ai cum să o înveţi decât „mâncând-o”, deci acesta este motivul pentru care prea puţini au scris un ghid clar pentru începători. Într-adevăr, orice meserie o înveţi practicând-o efectiv, dar totuşi când voi vrea să mă fac tâmplar îmi voi dori să ştiu care e pendularul şi care e bolobocul. Poate că ţie ţi se par două obiecte foarte la „mintea cocoşului” , însă eu până nu demult nu ştiam ce e acela pendular. Dacă nu am avut nevoie de el, eu ce să fac?

Mai târziu, în momentul în care am început să am de a face cu Clienţi mi-aş fi dorit ca aceştia să cunoască măcar noţiunile de bază din acest domeniu. Pe de o parte, motivul e unul egoist. Mi-ar fi fost mai uşor ca agenţie de publicitate să explic mai repede şi mai clar, să „vând” mai uşor serviciile agenţiei mele. Pe de cealaltă parte, clienţii de foarte multe ori erau prea circumspecţi faţă de orice nu înţelegeau. Foarte puţini întrebau sau cereau lămuriri pentru că le era ruşine. „Adică cum, eu, care sunt Client, să nu ştiu ce îmi spune agenţia? Eu ştiu tot chiar dacă nu înţeleg nimic.” Exagerez, dar nu foarte tare.

Apoi am întâlnit clienţi care se mulţumeau cu lucruri şi servicii îndoielnice pentru că „dom’le eu nu mă pricep. Dacă asta am primit asta am folosit.” Cu alte cuvinte, când nu ştii să verifici, când nu ştii ce trebuie să primeşti şi cum să ceri, ţi se pot băga pe gât şi rahaturi.

 

Aşadar, din aceste motive a fost scrisă Cartea cu secrete de marketing, publicitate şi design grafic:

-          pentru a fi un ghid pentru începătorii care păşesc pentru prima dată în aceste domenii – fie că sunt studenţi, fie că se nimeresc să obţină un post de junior în vreo agenţie sau departament de marketing; cartea acoperă „secrete” despre:

o         crearea mesajului creativ;

o         designul de corporaţie şi designul grafic;

o         direct mailing;

o         producţia tipografică;

o         producţia publicitară outdoor şi indoor;

o         închirierea spaţiilor outdoor şi indoor;

o         prezenţa web;

o         producţia şi difuzarea radio;

o         producţia şi difuzarea TV;

o         inserţiile şi machetele de presă;

o         relaţiile cu media;

o         obiectele promoţionale şi pentru premiere;

o         evenimentele de companie.

-          pentru acei clienţi care doresc să devină consumatori de publicitate, marketing sau design grafic astfel încât:

o         să ştie cum şi ce să ceară de la o agenţie de publicitate;

o        să ştie ce trebuie să primească de la o agenţie de publicitate;

o         să ştie cum să verifice serviciile şi produsele primite;

o         să ştie cum poate să „iasă mai ieftin”;

o         să înţeleagă ce se întâmplă în spatele „cortinei”.

-          pentru a fi un ghid pentru tinerii şefi de agenţii de publicitate care doresc să afle nişte păreri despre:

o         cum se alcătuieşte o echipă;

o         care ar trebui să fie relaţia cu angajaţii din cadrul agenţiei;

o         care ar trebui să fie relaţia cu furnizorii şi clienţii.

 

Sper că această carte va ajuta şi îndruma cât mai multe persoane.

 

Dragoş Alexa